علیرضا قربانی درباره ‌طرح ملی شهاب گفت: «نام برنامه ملی شهاب از «شناسایی و هدایت استعدادهای برتر» گرفته شده است.

مسئول طرح ملی «شهاب»: شهاب بر هیچ دانش‌آموزی برچسب استعدادی نمی‌زند

وی ادامه داد: «در این برنامه 10 درصد از دانش‌آموزان مستعدی که در دوره ابتدایی توسط معلمان در فرآیند یاددهی و یادگیری ‌شناسایی می‌شوند، به‌عنوان دانش‌آموز مستعد شناسایی و ‌با الگوی مقرر هدایت خواهند شد.»

دانش‌آموزان چگونه «شهابی» شناخته می‌شوند

قربانی از جمع‌آوری اطلاعات‌ و داده‌ها طی سه سال خبر داد و گفت: «اطلاعات و داده‌هایی برای تمامی دانش‌آموزان که حاصل سه سال از عملکرد دانش‌آموز در هر هشت حوزه استعدادی است، داریم. اگر یک دانش‌آموز به‌صورت میانگین در این سه سال، عدد بالایی کسب کند از دید برنامه ملی شهاب این استعداد را دارد و یک دانش‌آموز شهابی است. یعنی اگر دانش‌آموزی از میان سه معلم توسط ‌دو معلم یا هر سه معلم این استعداد را داشته باشد، دانش‌آموز شهابی شناخته می‌شود.»

شهاب بر هیچ دانش‌آموزی برچسب استعدادی نمی‌زند

وی به افکار اشتباه عموم مردم در مورد طرح ملی شهاب اشاره کرد و گفت: «در برنامه شهاب برخلاف افکار بسیاری از افراد، پس از شناسایی دانش‌آموزان شهابی و دارای استعدادهای هشتگانه، برنامه‌هایی برای آن‌ها متفاوت از دانش‌آموزان عادی در نظر گرفته نشده است و کارنامه‌ای از این استعدادها به خانواده این دانش‌آموزان داده نمی‌شود، بلکه برنامه شهاب هیچگاه به این شیوه عمل نمی‌کند و برچسب استعدادی بر هیچ دانش‌آموزی نمی‌زند. ما بر طبق اصول برنامه شهاب و براساس سیاست‌های ابلاغی که از سوی بنیاد ملی نخبگان ابلاغ شده و اصول دوازده‌گانه‌ای که در این برنامه تعیین شده، اقدام می‌کنیم.»

قربانی بر پرورش و شکوفاسازی‌ دانش‌آموزان شهابی تاکید کرد و گفت: «پرورش و شکوفاسازی دانش‌آموزان مشمول برنامه با تاکید بر ارتقای خلاقیت، استعداد و توانایی مختلف و عمدتا تحت هدایت و تربیت ویژه معلمان مامور ایشان، بدون جداسازی دانش‌آموزان از کلاس و مدرسه آنان انجام می‌شود. بحث پرورش دانش‌آموزان نخبه به دو صورت جداسازی دانش‌آموزان و ارائه آموزش‌های ویژه که در مدارس استعدادهای درخشان اتفاق می‌افتد و مدل هدایت و توانمندسازی در طرح شهاب که مدل تلفیقی است، صورت می‌پذیرد. برنامه شهاب بر اساس اسناد بالادستی شهاب انجام می‌شود.»

دانش‌آموزان شهابی ‌نباید به هیچ عنوان از مدرسه عادی جدا شوند​

مسئول طرح ملی شهاب در سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گزارشی از چگونگی تشکیل مصوبه شهاب ارائه داد و گفت: «براساس کلیات نظام تربیت استعدادهای برتر در آموزش‌وپرورش که مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است ‌و به ما ابلاغ شده، ارائه خدمات و تسهیلات آموزشی و تربیتی به دانش‌آموزان استعدادهای برتر در طرح شهاب در محیط‌های آموزشی دانش‌آموزان عادی و پذیرش حداقل تفکیک و جداسازی انجام می‌شود. یعنی دانش‌آموزان شهابی ‌نباید به هیچ عنوان از مدرسه عادی جدا شوند.»

وی به ذکر نمونه‌ای اشاره کرد و گفت: «برای دانش‌آموزی که هوش استعداد ریاضی دارد و به دوره متوسطه اول رسیده است، نمی‌توان کلاس ریاضیات پیشرفته به‌صورت ویژه در نظر گرفت بلکه مدل شهاب در دوره متوسطه، ارتقای کیفیت تحصیل رسمی در محیط تجمع دانش‌آموزان شهابی است. ‌یعنی به جای اینکه دانش‌آموزان جدا شوند و در محیطی همچون سمپاد قرار بگیرند، سعی می‌کنیم ‌کیفیت آموزشی و ملزوماتی ‌برای ارائه یک آموزش باکیفیت در همان مدرسه ارائه دهند.»

قربانی در این باره افزود: «به عبارت دیگر در همان مدرسه‌ای که دانش‌آموزان عادی حضور دارند، دانش‌آموزان مستعد نیز قرار دارند. حمایت‌های طرح ملی شهاب به این صورت است که در مدارس هدف که مدارسی با بیشترین تجمع دانش‌آموزان مستعد هستند، دوره‌های توانمندسازی ویژه معلمان را برگزار می‌کند. اطلاعات خود را از طریق جمع‌آوری گویه‌های تمامی مدارس ‌گرفتیم و متوجه شدیم که تعداد زیادی از این نوع دانش‌آموزان مستعد در مدارس مختلف وجود دارند. در این مدرسه سعی می‌کنیم با ارتقای کیفیت تحصیلی معلمان آموزش‌دهنده، ارائه تجهیزات خاص و فوق برنامه‌های ویژه به آن مدارس، دانش‌آموزان مستعد بهره بیشتری از این طرح ببرند.»

منبع: پانا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.